⁉️ #یک_مسئله_فلسفی

30 تیر 1397


⁉️ #یک_مسئله_فلسفی
📚 @klidar

دولت قلدرستان محبوب مردم نبود. در واقع به تمام معنا دولتی غیرمردمی بود. متاسفانه هیچ سازوکار دموکراتیکی برای مردم وجود نداشت تا نارضایتی خود را ابراز کنند و یک جنبش مقاومت زیرزمینی شکل گرفته بود که عملیاتی با درجات مختلف خشونت انجام می داد.
پس از یک عملیات تخریبی، یعنی بمب‌گذاری مقابل اداره مرکزی سازمان امنیت در قلدرآباد، نخست وزیر دستور می‌دهد یک گروه سی نفری از چهره‌های سرشناس مخالفان را جمع‌ کنند و به آنها یک اولتیماتوم می‌دهد: یا گروه باید اسامی مسئولان بمب‌گذاری را اعلام کند و یا به تاوان این عمل همگی کشته خواهند شد. حداقل دو نام باید اعلام شود. 
نخست‌وزیر با اطمینان‌بخش‌ترین ژاکت‌اش در تلویزیون ظاهر می‌شود تا اعلام کند که دولت مسببان را دستگیر کرده است؛ با این حال پیش از مجازات، از آنها اعتراف گرفته خواهد شد.
رهبران مخالفان باید پیشنهاد را بررسی کنند. پیشنهادی که چندان جذاب نیست. لازم به گفتن نیست که هیچ‌یک از آنها دستی در بمب‌گذاری نداشته است. آنها حتی نمی‌دانند که این عمل کار چه کسی بوده است. اما اگر نام دو نفر را اعلام نکنند، هر سی نفرشان، گناهکار یا بی‌گناه، «برای عبرت سایرین»، اعدام خواهند شد.
این موضوع را رئیس پلیس مخفی با قهقهه‌ای سبعانه و در حالی که با انگشتانش ترق ترق صدا در می‌آورد به آنها اعلام کرد. 
یکی از اعضای گروه راه‌حلی پیشنهاد می‌کند: آنها باید بین خودشان قرعه‌کشی کنند و دونفر بازنده باید مسئولیت بمب‌‌گذاری را بپذیرند و اعدام شوند تا بقیه بتوانند آزاد شوند.

به نظر می‌رسد که این راه‌حل بهتر از آن است که همگی تیرباران شوند.
آیا این راه حل اخلاقی است؟

🔻قبل از خواندن ادامه متن، کمی بیندیشید❗️


ا***ا


این راه‌حل، برای همه به جز دو قربانی بداقبالش بسی خردمندانه می‌نمود، دست‌کم تا موقعی که بمب‌گذاری بعدی صورت گرفت –و در آن زمان دوباره بقیه را گرد آوردند.
حال یکی از افراد گروه پیشنهاد می‌کند که از نظر اخلاقی، تنها راه صحیح این است که در برابر حکم اعدام دست به هیچ کاری نزنند. آنها همگی باید بر بی‌گناهی خود، بدنهادی دولت و غیره تاکید کنند، و اگر کشته شدند، دست کم با شرافت مرده‌اند. اگر آنها بگذارند که برای نجات جان خودشان دو نفر یا با قرعه‌کشی و یا داوطلبانه به کام مرگ بروند، در عملی بسیار نادرست مشارکت کرده اند.
دیگران اصلا نمی‌دانند که درباره این موضوع چه تصمیمی بگیرند، و سرانجام در یک اقدام دموکراتیک به رای گیری روی می‌آورند.
آیا این راه‌حل اخلاقی است؟

🔻قبل از خواندن ادامه متن، کمی بیندیشید❗️


ا***ا


این جور مسائل در دنیای واقعی هم رخ می‌دهند، رسواترین آنها رفتار نازی‌هاست که عادت داشتند در پی هر اقدامِ جبهه مقاومت، شهروندان را گرد آورند و با آنها چنین معامله‌ای کنند. برخی این مسئله را موضوعی ریاضی می‌دانند –انتخاب بین کشته شدن سی نفر یا زنده ماندن همه به جز دو نفر. اما دیگران می‌گویند حتی بر مبنای ریاضیات، پاسخ روشن نیست. آنها با وجهه قانونی دادن به دولت برای گزینش قربانی‌هایش با هزینه‌ای محاسبه‌ناپذیر به بیدادگری‌های آتی آن کمک کرده‌اند. و بعضی دیگر خواهند گفت که ورای هر محاسبه و پیامدی، پیشکش کردن قربانی خطاست.
ص26

📘#101_مسئله_فلسفی
📘 #مارتین_کوهن
📘 #امیر_غلامی
📘 #نشر_مرکز



دیدگاه های شما