چرا کار می‌کنیم؟

17 آذر 1398


این کتاب رو به هوای این‌که از این مدل کتابای کسب و کار و بازاریابیه سفارش دادم. اسمش جالب بود، با خودم گفتم بچه‌های بازاریابی که همش چندتا کتاب تکراری می‌خونن براشون بد نیست کمی تنوع بدن به مطالعه‌شون! اما حالا که اونو خوندم می‌بینم حرف دیگه‌ای داره.
چه حرفی؟
من دیوانه‌وار شغلمو دوست دارم و دیوانه‌وار‌تر محل کارمو. نمی‌تونم هیچ جای دیگه‌ای رو جز این‌جا تصور کنم. حتی زمانی که با خودم می‌گفتم برم یه کتابفروشی برای خودم بزنم، باز هم ته دلم دوست نداشتم این‌جا رو ترک کنم. این مسئله می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه، اما از منظر این کتاب که بهش نگاه کنیم، احساس تعلقی که این‌جا بهم میده، می‌تونه یکی از عواملش باشه. مثلا کارفرمای من هیچ‌وقت هیچ‌کدوم از ماها رو به صورت آدمایی که براش کار می‌کنیم خطاب نکرده. همیشه "همکار" هستیم. افرادی که در کنار هم برای این کتابفروشی کار می‌کنیم. ممکنه خیلی کارها انجام بدیم که از ما خواسته نشده، اما حس می‌کنیم لازمه انجام بشه. گرچه گاهی پیش میاد که می‌بینم دارم طبق یک روتین کارهامو انجام میدم اما اونم می‌تونه دلایل دیگه‌ای داشته باشه و سعی می‌کنم دوباره رفرش بشم.

کتاب "چرا کار می‌کنیم؟" نکات روانشناسانه و مدیریتی‌ای رو مطرح کرده که چه چیزهایی باعث میشه افراد شغلشون رو دوست داشته باشن و برای شغلشون چه کارهایی حاضرن انجام بدن. ابتدای کار هم گزارشی از موسسه گالوپ آورده که 25 میلیون نفر از 189 کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتیجه این بوده که "فقط سیزده درصد از کارکنان خود را مشتاق کارشان احساس می‌کنند"(ص 19). خب قطعا اولین پاسخی که در جواب سوال کتاب داده میشه پوله، اما انگار پول همیشه هم جوابگو نیست.

نویسنده در ادامه، به جای این‌که بررسی کنه اون هشتاد نود درصدی که شغلشون رو دوست ندارن یا ازش راضی نیستن، چرا ادامه میدن، زیرکانه به سراغ این نکته میره که چی باعث میشه افراد، از شغلشون راضی باشن، حتی اگه اون شغل، از خیلی جنبه‌ها(مثل درآمد و پرستیژ) خوب یا کافی نباشه. برای این منظور مثال‌های زیادی از پژوهش‌های مختلف در دنیا گردآوری کرده تا نشون بده در موقعیت‌های مختلف، واکنش مردم چطوریه. حتی در مورد کارهای داوطلبانه اگر پای پول در میون باشه، عکس‌العمل افراد می‌تونه خیلی تغییر کنه و نتیجه شگفت‌انگیزه.

چند سطر کتاب

کارلوتا، یکی از همکاران لوک، برای رزینوفسکی در خصوص کار خدمتگزاری‌اش در یکی از بخش‌های بیمارستان صحبت کرد، بیمارستانی که افراد ضربه مغزی دوران نقاهت خود را در آنجا می‌گذراندند، و اغلب هم کمایی بودند و برای مدت طولانی آنجا می‌ماندند. کارلوتا این را جزو وظایف خود می‌دانست که تابلوهای عکس اتاق بیماران را تعویض کند و معتقد بود این کار به آنان القا می‌کند که دارند بهبود می‌یابند. کارلوتا موضوع را این گونه تشریح می‌کند: «بعضی وقتا تابلوهای داخل اتاق رو عوض می‌کنم، مثلا هفته‌ای یه بار، چون مریض‌ها ماه‌ها این‌جا می‌مونن...با این کار احساس می‌کنن دارن به خونه نزدیک می‌شن.» کارلوتا در مورد شوق خاصی که این کارها به وی می‌دهد می‌گوید: «از سرگرم کردن بیماران لذت می‌برم. بیشترین لذت رو از این کار می‌برم. در واقع این توی شرح وظایفم نیست، اما خودم دوست دارم براشون نمایش اجرا کنم...»

ص 34

📗چرا کار می‌کنیم؟، بری شوارتز، مترجم: سید شمس‌الدین میرابوطالبی، نشر ترجمان، 120صفحه، قیمت:15هزار تومان

عنوان اصلی: Why We Work
نویسنده: Barry Schwartz
▫️  t.me/klidar



دیدگاه های شما