طراحی حسی

13 مرداد 1397


 

دانلد نورمن رئیس آزمایشگاه طراحی در دانشگاه کالیفرنیاست. معروفترین کتاب او "طراحی اشیای روزمره" است. از او به عنوان حامی طراحی کاربرپسند نیز یاد میکنند. کتابهای او اغلب در زمینه آینده طراحی هستند. کتاب طراحی حسی در سال 2003 منتشر شد. طرح روی جلد این کتاب، این آبمیوه‌گیری جذاب هم یکی از جنجالی‌ترین طراحی‌های قرن بیستم با نام "Juicy Salif" اثر طراح فرانسوی "فیلیپ استارک" است.

"طراحی حسی" یک کتاب خیلی جالب برای درک این مساله هست که چرا بعضی چیزها برای ما جذابتر هستند و یا چرا از بعضی چیزها متنفریم. ما در زندگی روزمره از وسایلی زیادی استفاده می‌کنیم که احتمالا تا حد زیادی اصلا به این توجه نکردیم که این وسایل چطور طراحی شدن و یا علت وجود برخی آپشن‌ها در اون‌ها چیه و یا چرا عادت داریم از یک محصول خاص استفاده کنیم. یا از همه مهتر اینکه گاهی بسته‌بندی یک محصول، این حس رو به ما میده که اون محصول خاص، کیفیت بهتری هم داره. در واقع بحث اصلی این کتاب هم درست همین موضوع هست. این‌که افراد در ارتباط با وسایل و یا محصولات مصرفی خودشون، چه حسی دریافت می‌کنند.

با وجود این‌که کاربردی و مفید بودن محصولات، ویژگی بسیار مهمی هستند، اما احساسات کاربران در استفاده از اون بسیار مهمه و گاهی حتی به نظر می‌رسه ظاهر محصول، در نحوه‌ی استفاده از اون تاثیر بسیار زیادی داره. از مثال‌های دیگه‌ای که در این کتاب زده شده می‌شه به رنگی شدن مانیتورها و یا اضافه شدن نگه دارنده‌ی فنجان در خودرو اشاره کرد. این کتاب با ترکیب روانشناسی و تحقیقات جامعه‌شناختی با طراحی، به اهمیت طراحی صنعتی می‌پردازه.

دانلد آ. نورمن در این کتاب توضیح داده که چطور برخی طراحی‌ها و محصولات با وجود استفاده محدود اون‌ها، بازم برامون جذاب هستند و یا چطور بعضی چیزها تبدیل شدن به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی ما. نویسنده، کتاب رو در سه فصل تنظیم کرده که در فصل اون به "مفهوم اشیا" پرداخته. در فصل دوم با عنوان "طراحی در عمل" به سطوح مختلف طراحی و همین‌طور طراحی برای سرگرمی لذت افراد پراخته است.

 

️ #چند_سطر_کتاب

چالش طراحی این است: کشف نیازهای واقعی که حتی مردمی که به آن نیاز دارند ـ هنوز ـ نمی‌توانند آن را واضح مطرح کنند.

چگونه می‌شود "نیازهای غیرقابل طرح" را کشف کرد؟ قطعا نه با پرسیدن، نه با تمرکز روی گروه‌ها، و نه با طرح رئوس مطالب یا پرسشنامه‌ها، این امکان وجود ندارد. چه کسی فکر نیاز به نگهدارنده‌ی فنجان در اتومبیل، یا روی نردبان دوطرفه، یا روی ماشین تمیزکننده کف را مطرح کرد؟ علاوه بر این، در ابتدا به نظر نمی‌رسید که نوشیدن قهوه هنگام تمیزکردن، بیشتر از نوشیدن (قهوه) هنگام رانندگی، مورد نیاز باشد. ولی حالا همه معتقدند که این یک نیاز واضح و ضروری است. به دلیل این که اکثر مردم از نیازهای واقعی خود آگاه نیستند، کشف این نیازها، مستلزم مشاهده‌ی دقیق محیط اطراف آنان است.

ص 95

📕طراحی حسی/ نویسنده: داندل آ.نورمن/ برگردان: #معصومه_حق_پرست و #جهانبخش_سادگی_راد/ 302 صفحه/ چاپ سوم 1396/ قیمت: 25000 تومان/ #نشر_حرفه_هنرمند

یادداشت از: کلیدر/ مهرنوش چمنی

@KLIDAR



دیدگاه های شما